ED72


Opis ED72

W związku ze stworzeniem na początku lat 90-tych nowej sieci szybki połączeń "InterRegio" na PKP zaszła potrzeba zakupu odpowiedniej grupy nowych jednostek. Dotychczasowe EN57 i EN71 obsługujące te pociągi chociaż "ucywilizowane" dalej nie nadawały się do pełnienia tej funkcji.
Z tego powodu w 1993 roku wrocławskich Pafawag rozpoczął produkcję elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ED72, które po EN71 były kolejnym rozwinięciem EN57. Niestety zmiany w nowym pojeŸdzie polegały głównie na poprawieniu ogólnej sylwetki zewnętrznej jak i wewnętrznej.
ED72 jest czterowagonowš jednostką. Pierwsze egzemplarze tej serii posiadały takie same silniki jak EN57. Dopiero później rozpoczęto stosować silniki wyższej mocy. ED72 posiada hamulce nowego typu Westinghouse.
Z zewnatrz ED72 przypomina ostatniš wersję EN57, chociaż i tu widać nowoœci w postaci połówkowych pantografów ( póŸniej zmienianych na normalne ). Wyższe numery ED72 posiadajš także wyœwietlacze pikselowe na czołach wagonów, a ostatni z serii ED72 - 021 również nowe drzwi odskokowo-przesuwne. Największą zmiana zaszłą jednak w œrodku zespołu. W wagonie rozrzšdczym, w którym nie ma pompy hamulcowej urządzono przedział pierwszej klasy z trzema rzędami wygodnych foteli lotniczych. I niestety jest to jedyna część ED72, w której poziom wygody pasażerów znacznie wzrósł. Pozostałe przedziały przypominajš te z EN57, chociaż warto podkreślić nowe miękkie siedzenia i dosyć schludne wnętrze. Niestety ED72 dalej bardziej przypomina EN71, niż pojazdy służące do obsługi pociągów IR w zachodnich krajach Europy.
Zespoły ED72 ze względu na takie same parametry jazdy mogą i są łączone z EN57 i EN71. Często takie składy obsługują polskie pociągi IR.


Gdzie ją można spotkać?

PRZYDZIAŁ

ED72

Bydgoszcz 001, 002, 003, 004, 005

Szczecin

006, 015, 016
Białogard 007, 017, 018
Kraków 008, 009, 010, 011, 012, 013, 014
Poznań 019, 020, 021

Dane techniczne:

  ED72
Lata produkcji 1993 - 1997
Zestawienie wagonów r + s + s + r
Napięcie zasilania [V] 3000
Szybkość maksymalna [km/h] 110
Masa całkowita [t] 180
Długość zespołu [m] 86,89
Ilość miejsc siedzących 237
Moc ciągła [kW] 1216/1536
Moc godzinna [kW] 1480/1864
Typ silnika trakcyjnego LK450/LK470
Ilość silników trakcyjnych 8
Typ hamulca Westinghouse
Producent Pafawag
Ilość wyprodukowanych sztuk 21