Opis EN71
Po zelektryfikowaniu w 1975
roku linii z Krakowa do Zakopanego zaszła potrzeba zakupienia
nowego taboru do obsługi pociagów na tej trasie. Krakowska
dyrekcja nie dysponowała odpowiednią ilością lokomotyw i
wagonów, a istniejące jednostki EN57 były za słabe do
poruszania się w tak trudnych warunkach zakopiańskiej linii.
Ze względu na historyczny układ trasy z trzema stacjami, na których
trzeba było zmieniać kierunek czoła pociągu ( Kraków Płaszów,
Sucha Beskidzka i Chabówka ) zdecydowano, że po
nowozelektryfikowanej trasie kursować będą jednostki. Bazujšc
na EZT EN57 i składach dostarczonych w poprzednich latach do
Jugosławii stworzono czteroczłonową jednostkę EN71. W 1976
roku wrocławski Pafawag dostarczył 20 pojazdów tego typu.
Wszystkie trafiły do lokomotywowni w Suchej Beskidzkiej i od
razu rozpoczęły obsługę lokalnych pociagów.br>
Jednostka EN71 jest to praktycznie EN57 z dodatkowym wagonem
silnikowym. Początkowo pojazdy te zobaczyć można było wyłącznie
w Małopolsce. Jednakże po sukcesie EN71 również inne dyrekcje
zaczęły się upominać o nowe jednostki. Wrocławski Pafawag
rozpoczął więc montaż kolenych składów z będących po
wypadkach, ale nie zniszczonych członów EN57. W ten sposób do
dnia dzisiejszego stworzono kolejne 27 jednostek.
Wzrastająca liczba EN71 sprawiła, że pojawiły się one w
innych cześciach Polski, a dokładniej w okolicach Wrocławia i
Jeleniej Góry oraz w Trójmiecie.
Na poczštku lat 90-tych PKP stworzyło nową sieć szybkich połączeń
kolejowych między dużymi ośrodkami miejskimi, a miejscowościami
turystycznymi i uzdrowiskowymi. Pociągi te nazwano "InterRegio",
a obsługiwane były pomalowanymi kolorowo jednostkami EN57 i EN71.
Pionierami w tej dziedzinie była oczywiście lokomotywownia w
Suchej Beskidzkiej wraz ze swoimi EN71, gdzie pierwszy raz w
Polsce wymalowano te pojazdy. Pierwszymi pociągami "InterRegio"
był między innymi "Kasprowy" ( Kraków - Zakopane ) i
"Giewont" ( Zakopane - Częstochowa ).
W połowie lat 90-tych kolorowe EN71 zastąpiono nowymi zespołami
ED72. W Małopolsce do dnia dzisiejszego zachowała się tylko
jedna kolorowa jednostka EN71 - 07. Wyróżnia się ona jednak
wygodniejszymi fotelami, a także przedziałem pierwszej klasy.
Na Dolnym lasku i na Pomorzu można jednak dalej zobaczyć
kolorowe EN71.
Gdzie ją można spotkać?
Pierwsze EN71 stacjonują w południowej DOKP w Krakowie Prokocimiu i w Suchej Beskidzkiej. EN71 można także spotkać w Trójmieście na kolei SKM oraz we Wrocławiu i Jeleniej Górze.
Dane techniczne:
EN71 | |
Lata produkcji | od 1976 |
Zestawienie wagonów | r + s + s + r |
Napięcie zasilania [V] | 3000 |
Szybkość maksymalna [km/h] | 110 |
Masa całkowita [t] | 182 |
Długość zespołu [m] | 86,87 |
Ilość miejsc siedzących | 288 |
Moc ciągła [kW] | 1216 |
Moc godzinna [kW] | 1480 |
Typ silnika trakcyjnego | LK450 |
Ilość silników trakcyjnych | 8 |
Typ hamulca | Oerlikon |
Producentt | Pafawag |
Ilość wyprodukowanych sztuk | 20+27 |