EN71


Opis EN71

Po zelektryfikowaniu w 1975 roku linii z Krakowa do Zakopanego zaszła potrzeba zakupienia nowego taboru do obsługi pociagów na tej trasie. Krakowska dyrekcja nie dysponowała odpowiednią ilością lokomotyw i wagonów, a istniejące jednostki EN57 były za słabe do poruszania się w tak trudnych warunkach zakopiańskiej linii.
Ze względu na historyczny układ trasy z trzema stacjami, na których trzeba było zmieniać kierunek czoła pociągu ( Kraków Płaszów, Sucha Beskidzka i Chabówka ) zdecydowano, że po nowozelektryfikowanej trasie kursować będą jednostki. Bazujšc na EZT EN57 i składach dostarczonych w poprzednich latach do Jugosławii stworzono czteroczłonową jednostkę EN71. W 1976 roku wrocławski Pafawag dostarczył 20 pojazdów tego typu. Wszystkie trafiły do lokomotywowni w Suchej Beskidzkiej i od razu rozpoczęły obsługę lokalnych pociagów.br> Jednostka EN71 jest to praktycznie EN57 z dodatkowym wagonem silnikowym. Początkowo pojazdy te zobaczyć można było wyłącznie w Małopolsce. Jednakże po sukcesie EN71 również inne dyrekcje zaczęły się upominać o nowe jednostki. Wrocławski Pafawag rozpoczął więc montaż kolenych składów z będących po wypadkach, ale nie zniszczonych członów EN57. W ten sposób do dnia dzisiejszego stworzono kolejne 27 jednostek.
Wzrastająca liczba EN71 sprawiła, że pojawiły się one w innych cześciach Polski, a dokładniej w okolicach Wrocławia i Jeleniej Góry oraz w Trójmieœcie.
Na poczštku lat 90-tych PKP stworzyło nową sieć szybkich połączeń kolejowych między dużymi ośrodkami miejskimi, a miejscowościami turystycznymi i uzdrowiskowymi. Pociągi te nazwano "InterRegio", a obsługiwane były pomalowanymi kolorowo jednostkami EN57 i EN71. Pionierami w tej dziedzinie była oczywiście lokomotywownia w Suchej Beskidzkiej wraz ze swoimi EN71, gdzie pierwszy raz w Polsce wymalowano te pojazdy. Pierwszymi pociągami "InterRegio" był między innymi "Kasprowy" ( Kraków - Zakopane ) i "Giewont" ( Zakopane - Częstochowa ).
W połowie lat 90-tych kolorowe EN71 zastąpiono nowymi zespołami ED72. W Małopolsce do dnia dzisiejszego zachowała się tylko jedna kolorowa jednostka EN71 - 07. Wyróżnia się ona jednak wygodniejszymi fotelami, a także przedziałem pierwszej klasy. Na Dolnym Œlasku i na Pomorzu można jednak dalej zobaczyć kolorowe EN71.


Gdzie ją można spotkać?

Pierwsze EN71 stacjonują w południowej DOKP w Krakowie Prokocimiu i w Suchej Beskidzkiej. EN71 można także spotkać w Trójmieście na kolei SKM oraz we Wrocławiu i Jeleniej Górze.


Dane techniczne:

  EN71
Lata produkcji od 1976
Zestawienie wagonów r + s + s + r
Napięcie zasilania [V] 3000
Szybkość maksymalna [km/h] 110
Masa całkowita [t] 182
Długość zespołu [m] 86,87
Ilość miejsc siedzących 288
Moc ciągła [kW] 1216
Moc godzinna [kW] 1480
Typ silnika trakcyjnego LK450
Ilość silników trakcyjnych 8
Typ hamulca Oerlikon
Producentt Pafawag
Ilość wyprodukowanych sztuk 20+27




( foto, skan : Jerry D.Stawarz )