Wstęp
EP08 jest pierwszą polską lokomotywą przystosowaną fabrycznie do prowadzenia pociągów z prędkością wyższą niż 125 km/h. To właśnie dzięki tym pojazdom ( jak również EP05 ) PKP stworzyło sieć szybkich połączeń kolejowych w Polsce. Dzisiaj EP08 mają mniej pracy niż kiedyś. W rozkładzie jazdy 2000/2001 straciły dominujšcš pozycję na lini Warszawa - Poznań. Aktualnie obsugują na tej trasie wyłącznie kilka ekspresów.
Historia i opis EP08
W latach siedemdziesiątych
wzrosło zapotrzebowanie na pociągi o podwyższonej prędkości.
W związku z tym Centralny Zarząd Trakcji MK i COBiRTK opracowały
na bazie udanej lokomotywy brytyjskiej EU06 ( i jej odpowiednika
polskiego EU07 ) nową konstrukcję oznaczoną jako EP08. W
latach 1972 - 1976 w "Pafawag" we Wrocławiu
wyprodukowano łącznie 15 egzemplarzy. Niestety na tym
poprzestano, gdyż w Polsce istniało duże zapotrzebowanie na ciężkie
lokomotywy elektryczne, a wrocławski zakład nie był w stanie
produkować dwóch rodzajów taboru naraz.
Wśród głównych zmian, jakie zastosowano w EP08 warto wymienić
zmianę przełożenia przekładni zębatej z 79:18 na 77:24, co
teoretycznie pozwalało na osišgnięcie prędkości 160 km/h
lecz ze względu na wady konstrukcyjne ( już w EU06 ) prędkość
konstrukcyjną ograniczono jedynie do 140 km/h.
Następną poważną zmianą
było zastosowanie tocznego ułożyskowania wału dršżonego (
zamiast stosowanego w serii EU07 - ślizgowego ). Tutaj jednak
"Pafawag" nie był konsekwentny i w lokomotywach 002 do
005 zastosował ułożskowanie ślizgowe, które okazało się
nieodpowiednie do założonej prędkości konstrukcyjnej.
Lokomotywy te po krótkim czasie przemianowano na serię EU07,
nadajšc im numery od 241 do 244.
Do innych zmian konstrukcyjnych względem wzorcowej serii zaliczyć
należy: zastosowanie nowych silników trakcyjnych EE541c z lepszą
klasą izolacji, wprowadzenie szyb klejonych wielowarstwowych o
grubości 14 mm z warstwš grzejną, wprowadzenie nowych
pneumatycznych wycieraczek szyb czołowych i wreszcie nowe osłony
otworów rewizyjnych przetwornic, które w toku eksploatacji
okazały się wadą ( trudności z założeniem opaski na korpus
przetwornic w warunkach zabudowy w lokomotywie ).
W serii EP08 nie wyeliminowano podstawowych wad lokomotyw typu EU06/07,
do których należą: zbyt ciasne rozmieszczenie maszyn
pomocniczych ( zły dostęp ), złe rozmieszczenie pomostów na
czołownicy, brak pomostów dachowych po jednej stronie pantografów
oraz częste luzowanie zamocowania silników w ramach wózków (
w lokomotywach EP08 i EU06/07 silniki są całkowicie odsprężynowane
i nie opierajš się na osi zestawu kołowego ).
Na podstawie tekstu ze strony:
http://www.kolej.pasjo.net.pl/~jareks/wtpkp/ep09.htm
Dane techniczne:
Producent | Pafawag we Wrocławiu |
Układ osi | Bo'Bo' |
Długość całkowita | 15940 mm |
Masa służbowa lokomotywy | 80000 kg |
Nacisk zestawu kołowego na tor | 20000 kG |
Średnica kół | 1250 mm |
Typ silników trakcyjnych | EE541c |
>Moc godzinna | 2080 kW |
Moc ciągła | 2000 kW |
Przełożenie przekładni głównej | 77:24 |
Prędkość konstrukcyjna | 140 km/h |
Gdzie ją można spotkać?
Lokomotywy serii EP08 przydzielone są do MT Wrocław Południe oraz MT Warszawa Targowa. Zazwyczaj kursują na trasach: Warszawa - Poznań, Poznań - Wrocław, a ostatnio także po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy na trasie Warszawa - Katowice, Kraków.
MT Wrocław Południe ( lokomotywownia Wrocław Główny ): 001, 010, 011
MT Warszawa Targowa ( lokomotywownia Warszawa Olszynka Grochowska ): 006, 007, 008, 009, 012, 013, 014
Lokomotywy EP08 w poprzednim rozkładzie jazdy kursowały głównie na trasie Warszawa - Poznań. Na zdjęciu trzy EP08 od lewej: 006, 009 i 012 na terenie stacji w Kutnie w lutym 2000 roku.
EP08 - 007 z pociągiem IC "Piast" na stacji Poznań Główny ( foto: Sławomir Oczoś ).
Na zdjęciach dwie wrocławskie EP08. Po lewej EP08 - 010 wyjeżdżająca ze stacji Wrocław Główny w stronę Poznania. Po prawej dosyć rzadki widok EP08 - 011 na stacji Kraków Główny w sierpniu 1999 roku.
foto, scan: Michał Wojtaszek